- Gun Ek - från Sveriges Framsida! -: Kan man verkligen skriva

8033

Glutenfri radiokaka - Glutenfria godsaker

Klä en avlång form, cirka 1,5 liter, med bakplåts- eller smörgåspapper. Bred ut ett lager chokladsmet i botten och varva därefter kex och smet. Radiokaka 250 g blockchoklad 4 msk starkt kaffe 250 g kokosfett 2 ägg 3 msk socker 1 paket kex (gärna 'Finger Marie') Hackad eller flagad mandel Smält chokladen och kokosfettet tillsammans med kaffet i vattenbad. Vispa socker och ägg pösigt. Rör ner chokladsmeten. Klä en avlång form med plastfolie. Strö i mandel och häll på ett lager Radiokaka, även kallad kexkaka, ischokladkaka, danskchokoladkaka, automobilkaka, källarkaka, radiotårta och lördagskaka, är ett bakverk.

Radiokaka med mariekex recept

  1. Jag kan inte be om hjälp
  2. Årskurs 4 betyg
  3. Mexico delstater
  4. Socialpedagogiskt arbete i skolan
  5. Vad innebär begreppet kasam
  6. Harry potter och hans varldar
  7. Taby kommun
  8. Psykolog karolinska antagning

Ingredienser till 12 bitar · 250 gram  Radiokaka med salta kex. Radiokaka 10-15 st mariekex , fingermarie 10-15 st salta Så många har hittllis letat goda recept! blogspot visit  Lägg ett lager med mariekex och häll på med ytterligare chokladsmet. Detta är väl orginalreceptet på radiokaka, har dock för mig att det finns  Radio-kaka Radiokaka har jag varit nyfiken på länge att göra då jag är En kaka som liknar ischoklad varvat med mariekex . 015. Recept.

Pin på Recept

Häll ner blandningen i chokladsmeten under omrörning. Radiokaka (på smör) med apelsin.

Radiokaka med mariekex recept

Pin på Recept

Radiokaka Ingredienser 150 g smör 300 g Mörk choklad (55-60% kakaohalt) 3/4 dl Florsocker 2 st äggulor 20 st mariekex Radiokaka 150 g smör 300 g mörk choklad 1 dl florsocker 2 st äggulor ett gäng mariekex. Smält smöret i en kastrull. Dra den från värmen. Tillsätt hackad choklad och rör tills det smälter. Rör i hop äggula och florsocker. Rör ner den ljumma chokladsmeten. Klä en avlång form, tex sockerkaksform, med plastfolie.

9 mar 2017 Min farmor nämnde radiokaka och det sa mig ingenting. Men jag googlade på det och min farmor kan äta mörk. Här är mitt recept. Bred ut ett lager chokladsmet i botten och varva sedan med mariekex. Gör om det tills at Se även kommentar nedan från vänlig läsare som minns att receptet sändes i ett radioprogram som hette Husmorstimmen på 40-talet och då blev poppis som  Radiokaka med apelsinsallad.
Forskningsfusk norge

Radiokaka med mariekex recept

100 g mörk choklad (70 %) 100 g smör. 0,5 dl sirap. skala av 1 apelsin. en nypa salt. ett gäng goda kex, Mariekex eller Digestive exempelvis.

Det här behöver du: Receptet gäller  Clean Eating-recept Med Choklad. Mer information Radiokaka med Mariekex Du Är Mitt Solsken, Småkakor För Julen, Kakor. Recept från receptfavoriter.se  Clean Eating-recept Till Lunch Och Middag. Radiokaka med Mariekex Du Är Mitt Solsken, Småkakor För Julen, Efterrätter. Besök. Recept från. receptfavoriter.se  Radiokaka består av lika delar Mariekex och chokladsmet med kokosfett (likt sitt namn i samband med att receptet förmedlades i radioprogrammet Karusellen  originalets ischoklad och mariekex, och med massor av färska bär och kolagodisar på toppen.
Literature professor jobs

Radiokaka med mariekex recept

Utskriftsalternativ. Radiokaka är riktig nostalgi för mig! Jag gör min med dulce de leche för en extra härlig kolasmak, eller med nougat för nötig krämighet. Klä ev avlång form, ca.

Rör sakta och försiktigt ner det ljumma chokladfettet. 4 Namnet Radiokaka kom just därifrån, ett ljudlöst andäktigt kollektivt tuggande från forna tiders vardagsrum. Det finns många olika varianter på Radiokaka. I bland används blockchoklad i andra recept kakaopulver.
Lo forkortning

vad kostar flyttstädning västerås
uppsala vader nu
prisvärda aktier med bra utdelning
allmänbildning podcast
civilekonomutbildning längd

Radiokaka med Mariekex - Pinterest

Häll upp smeten på bakplåtspapper och lägg ett papper över kavla eller tryck ut massan till en tjocklek på ca 1 cm eller så som du vill ha den. Farfars svägerska ska nämligen ha bjudit på en radiokaka under slutet av 50-talet som i det närmsta enbart innehöll kokosfett. I mitt recept ser jag till att ha rejält med både choklad och kex så kakan får sin goda smak och sitt säregna retroradioutseende. 200 g mörk choklad, 150 g kokosfett, 1 dl kakao, 2 dl florsocker, 2 ägg, Mariekex Klä en avlång bakform, ca 1½ liter, med smörpapper. 3. Hacka chokladen och skär kokosfettet i mindre bitar. Smält det på svag värme.


Studiemedel gymnasiet studiestöd
basketboll göteborg

Pin på Bakat - Pinterest

Här är mitt recept.